FAQ om istandsættelsen af hovedveje
Her følger spørgsmål og svar omkring istandsættelsen.
Hvornår asfalteres der?
Arbejdet er sat til at blive påbegyndt august 2024.
Hvad skal istandsættes?
Vores seks hovedveje bliver istandsat: Dysse-, Urne-, Rune-, Flinte-, Bronze- og Jernvænget.
Vi får yderligere istandsat alle etablerede fortove (Dysse-, Urne- og Runevænget) samt alle stikveje (områderne, hvor parkeringspladser er placeret).
Istandsættelsen på hovedveje indebærer lysningsfræsning på 2,5 cm, partiel udskiftning ved større revner Gab 0 type 16 (115 kg/m2), nyt slidlag AB06 T 2,5 cm (60 kg/m2), regulering af flydende riste/brønde/stophaner, afstribning (inkl. hajtænder) og afspærring (under udførelsen af projektet).
Tilbuddet kan ses her, dog uden enhedspriser.
Hvad skal grundejerne sørge for inden istandsættelse?
Ud over betaling skal grundejerne klargøre fællesarealerne til asfaltfirmaet.
Vi skal som grundejere selv sørge for klargøring af området, hvilket vil sige:
Fortovet skal ryddes ind til matriklen
Hække skal klippes helt ind, så der i højden kan arbejdes og ved fortovet kan asfalteres i en lige linje gennem et fortov
Fortovet skal have ren overflade
Ukrudt, overskydende jord, småsten og mosbelægninger skal fjernes fra fortove, så de har en ren overflade
Chaussesten skal luges
Vi vedligeholder selv chausséstenene, men ukrudt her skal fjernes grundigt, så det ikke spreder sig til de istandsatte vejbaner og fortove lige ved siden af
Vejbanerne skal luges og fejes (vedligeholdespligt ud til midten)
Stikvejene skal luges og fejes
Her må hver klynge af 4-6 ejendomme hjælpes ad - husk lugning af betonkantstenene ved græsstykkerne/bedene
Vi ser jo meget gerne, at det gode naboskab kommer i spil i projektet, ligesom vi har set under reparationer på vejene de seneste år. Vi finder nogle datoer for arbejdsdage, hvor vi kan vælge at mødes på vejene for at hjælpe med klargøring. Måske har ældre beboere brug for en hånd, måske kan nogen køre en trailer rundt, eller kan vi finde en fejemaskine? Så hører vi gerne fra jer. Vi hører også gerne, hvis I har brug for hjælp til at magte opgaven.
Hvem skal stå for istandsættelsen af vores vejbaner?
Bestyrelsen har indhentet tilbud fra tre asfaltfirmaer og valgt det billigste, som er Gundsø Asfalt.
Alle tre entreprenører afgav tilbud efter samme tilbudsliste og blev selv bedt om at opmåle/optælle - for at de ikke kunne spekulere i at lægge enhedspriserne strategisk.
Vi får en ekstern asfaltarbejder til at føre tilsyn med projektet.
Vi har desværre ikke mulighed for at uploade selve tilbuddet, da entreprenøren af konkurrencehensyn ikke ønsker at offentliggøre enhedspriserne. Dette vælger bestyrelsen af respektere.
Hvordan skal istandsættelsen finansieres?
Prisen er 3.600.000 kroner, og hertil skal der modregnes tilskuddet fra Halsnæs Varme A/S.
Alle beboere skal indbetale 23.400 kroner senest 1. juni 2024 til vejlaugets erhvervskonto ved Danske Bank
(reg.nr. 9570 kontonr. 13126534).
Da istandsættelsen er vedtaget på lovligt grundlag, har vi stor tiltro til, at alle medlemmer indbetaler deres andel og ikke fordyrer det med forsinkelser.
Kommunen betaler tre andele for den vejbane, de har på Urnevænget. De vil selv istandsætte deres fortove og står derfor uden for den del af regningen.
Hvem betaler for udskiftning af brønde?
Det er Halsnæs Varme A/S' ansvar (Halsnæs Forsyning), at brøndkarmene på deres brønde kan hæves/sænkes til det niveau som den nye asfalt skal have.
Typisk vil de udskifte karmen hvis ikke den er af typen, flydende. Halsnæs Varme A/S betaler derfor udskiftning af deres egne brønde, mens vi selv betaler for regnvandsbrønde.
Asfalteres der for enden af Jern-, Bronze- og Flintevænget?
Ja, de er en del af stikvejene.
Parkeringspladser (beklædt med sf-fliser) istandsættes ikke.
Hvem har godkendt budgettet for projektet?
Vejlaugets medlemmer har vedtaget istandsættelsen på ekstraordinær generalforsamling den 10. april 2024.
Vi har ikke en ekstern revisor, men en egen revisor til at godkende budgetter.
Hvorfor skal pengene indbetales så tidligt, når arbejdet først påbegyndes til august?
Det er altafgørende, at pengene til Gundsø Asfalt står klar på kontoen, når de skal betales. Vi satte oprindeligt en deadline til indbetaling 31.12.23. Grundet kommunikationsvanskeligheder med Halsnæs Forsyning måtte vi vente meget på deres endelige tilskud, og derfor kom ekstraordinær generalforsamling først i stand denne april. Da vi nu har vedtaget fuld istandsættelse til august, kan vi sætte fristen til 1. juni. Dette er stadig en rimelig frist for at alle kan nå at få det i orden, og det giver os et par uger til at være i kontakt med dem, der ikke har fået indbetalt.
I sidste ende vil vi jo helst undgå civile søgsmål, så derfor har vi indsat denne ekstra tid.
Hvornår får jeg et eventuelt restbeløb tilbage, når vejlauget får overblik over antallet af indbetalinger fra beboere uden for vejlauget og den endelige regning?
Når vi får den endelige regning, har vi større klarhed over beløbet. Vi går ud fra, at alle eventuelle civile søgsmål går i orden, men der kan gå op til et år fra stævning. Et forsigtigt gæt vil derfor være sommeren 2025.
Hvad siger kommunen til istandsættelsen?
Bestyrelsen har ved møde med kommunen 05.10.2023 fået bekræftet på skrift, at de anerkender istandsættelsen af vores 6 veje. De betaler deres tre andele for vejen.
Dette har ikke krævet vejsyn og høringsbrev, da det netop ikke er kommunens projekt. Det er vejlaugets projekt vedtaget på to lovligt indvarslede og beslutningsdygtige generalforsamlinger.
Kommunen har ikke på skrift meddelt, at vejene burde få påbud om istandsættelse, men de har mundtligt erkendt, at fællesarealerne ikke har mange år endnu. Desuden har de det seneste år modtaget flere klager over samtlige veje og fortoves tilstand/forfald, som vi tager til efterretning. De har allerede én gang ønsket Dyssevænget istandsat, hvilket vejlauget fik bremset ved lapninger, men dengang i 2020 gik beboere en tur på de øvrige veje med daværende leder af Trafik og Veje og sagsbehandler derfor, som mundtligt sagde, de øvrige veje også trængte til istandsættelse. Det er derfor vejlaugets klare overbevisning, at vi kører på "lånt tid."
Halsnæs Forsyning har senest i marts meldt ud, at vi kun får tilskud til den istandsættelse, der udføres i 2024, da de ikke kan stå inde for vejenes tilstand længere end dette. Derfor er det glædeligt, at vi får det hele istandsat nu, så vi får del i det fulde tilskud fra dem.
Ved en istandsættelse, hvilken andel skal beboere uden for vejlaugets medlemskab så betale?
Flere beboere har henvist til Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, hvor en matrikelejer pålægges at betale ud fra vedkommendes brug af vejen. Når vejlauget har fået grønt lys fra kommunen om at stå for istandsættelsen, er det op til os at opkræve beløbet for hver matrikel. Siden vi i vejlauget går ind for solidarisk betaling, er dette den andel, vi opkræver for hver matrikel. Det blander kommunen sig ikke i, og deres fordelingsnøgler er ikke aktuelle i forbindelse med vores opkrævning. Fordelingsnøglen udsendt i 2020 vedrørende Dyssevænget har ingen betydning for denne istandsættelse, da der blev fordelt ud fra én vej og matriklernes tilhørsforhold til denne. Dette projekt kan på ingen måde sammenlignes eller overføres dertil.
Andre beboere skal som udgangspunkt ikke betale for vejene, når kommunen ikke påbyder os istandsættelse. Det er udgangspunktet, som vi dog vil anfægte.
Flere beboere uden for vejlauget har allerede givet udsagn om at ville betale deres del frivilligt. Der kan være flere årsager til ikke at melde sig ind i vejlauget, uden det nødvendigvis betyder, at beboerne vil slippe for deres andel.
Der er fremlagt en dom fra 2017, hvor beboere i et område, der ikke var medlem af grundejerforeningen, dømmes til at betale for istandsættelsen på lige fod med medlemmer. Det er tale om dommen BS 7-171/2016. Vi har mulighed for at få undersøgt vores sag ved en advokat den 10. oktober, hvor han på forhånd havde fået vores vedtægter og oprids af sagen. Det var Andersen & Svendsen Advokater på Torvet 4 i Frederiksværk. De slog fast, at denne dom kunne overføres parallelt til vores sag, og at eventuelle civile søgsmål vil medføre medhold. Der er tale om sagsnr. BS 7-171/2016.
Bestyrelsen har udsendt et brev til beboere uden for vejlauget, hvor de opfordres til at deltage solidarisk med betaling af istandsættelsen, og vi har informeret dem om de eventuelle konsekvenser ved ikke at deltage - hvilket gælder alle beboere i området. Det skal siges, at de øvrige beboeres regning vil blive dyrere, da de ikke får del i vores opsparede formue.
Hvis kommunen påbød os at lave vejene, skulle alle beboere betale. Det ville være ud fra en fordelingsnøgle, hvor nogle beboeres andele kunne ende med at være lav, andres kunne ende med at være høj. Kommunens asfalteringstilbud ville være meget højere end dem, vejlaugets bestyrelse har indhentet, og kommunen ville pålægge et højt beløb i administrationsomkostninger. Alt i alt ville kommunens påbud med betaling fra de 24 beboere uden for vejlauget ikke kunne opveje for den meget dyrere regning - uden nogen indflydelse på hvad og hvordan, der skal istandsættes.
Bør vi være bekymret for en eventuel ekstraregning, da asfaltfirmaet ikke har givet en fast pris?
Der kan ikke gives en fast, bunden pris, da et asfaltfirma ikke på forhånd kan gennemskue 100 %, hvad der ligger af partielle udskiftninger på fællesarealerne (vejbaner, fortove og stikveje). Bestyrelsen informerer om, at alle firmaerne har taget højde for eventuelle ekstra arbejdsopgaver og udskiftninger, da de ved, at de ikke kan komme efterfølgende med en stor ekstraregning til et vejlaug med få midler. Vi skal derfor se priserne som et udtryk for "i værste fald" og i stedet erkende sandsynligheden for, at den flydende pris også kan blive til vores fordel - altså billigere end forventet.
Vi valgte entreprenøren med det højest anslåede m2 bassinudskiftninger, så vi var sikret bedst muligt.
Vi har gjort Gundsø Asfalt opmærksom på, at vi har et loft for udgifter, og vi har en buffer til uforudsete udgifter.
Hvad gør vi, hvis Gundsø Asfalt går konkurs under processen?
Vi citerer fra deres tilbud til os: Vi debitorforsikrer Dem i Tryg Garanti. Gundsø Entreprenør Forretning A/S ansøger og betaler udgifterne til denne. Såfremt dette ikke er muligt, bedes De stille bankgaranti før opstart. Der betales efter godkendt udført arbejde.
Kan man melde sig ud af vejlauget, når ens egen vej er blevet istandsat?
Nej. Man kan ikke melde sig ud af et vejlaug, med mindre vejlauget opløses (eller en tinglysning bliver ugyldig). Det kræver 90 % flertal og en ekstraordinær generalforsamling. Vejlaugets medlemstal kan derfor aldrig blive lavere, men derimod kan der altid komme flere medlemmer til.
Vejlauget har i september 2023 vedtaget på ekstraordinær generalforsamling, at vores seks hovedveje skal istandsættes i foråret 2024.
Vi bor på en "billig matrikel", altså inderst på en stikvej. Det vil være billigere at holde os til kommunens fordelingsnøgle.
Når kommunen selv pålægger os istandsættelse, er det kommunens sag at få inddrevet penge fra samtlige grundejere. I første høringsbrev fulgte en fordelingsnøgle, som skulle følges i fald at kommunen skulle stå for istandsættelsen. Denne fordelingsnøgle er ugyldig, når kommunen nu har givet vejlauget grønt lys til at stå for en istandsættelse. Dette istandsættelse sker ud fra vejlaugets fordeling - solidarisk.
Hvorfor betaler nogen ½ andel, mens beboere helt uden vejstykke betaler fuld andel?
Der er halv andel til beboerne på KF Ulrichsvej 5, Bystævnet 9, Bystævnet 10, Thorsvej 41 og Thorsvej 43, jævnfør vores vedtægter. Dette skyldes, at de bor på tilstødende veje med vejstykke ud mod vejlaugets "vænger". De kan kort sagt tilgå deres matrikel uden at benytte de seks vænger.
Alle på de 6 "vænger" er fulde andele, da vi har ind- og udkørsel gennem Dysse-, Rune- og Urnevænget.
Er der ikke solidarisk hæftelse for beboere uden for vejlauget?
Vejlaugets medlemmer har fået tinglyst en servitut på deres ejendomme, som fordrer solidarisk hæftelse ved vedligeholdelse af fællesarealerne. Dette kan der ikke ændres på. Beboere uden for vejlauget vil ved almindelig vedligeholdelse skulle følge en kommunal fordelingsnøgle, når der kommer påbud. Når vejlauget omvendt får bemyndigelse til at forestå vedligeholdelse, kan vejlauget benytte solidarisk hæftelse og betaling til indkassering af pengene.
Vejmyndigheden kan ikke fordele udgifter til istandsættelse, som de vejberettigede selv har foranstaltet. Udgiftsfordelingen laver kommunen for at synliggøre beløbene, som hver især skal betale.
Når vi har en domsafsigelse, der siger, at man privatretsligt kan hæfte solidarisk, skal vi have rettens ord for, at den er lovlig. Derfor må vi gå i retten (via civile søgsmål) med dem, som ikke ønsker at betale deres andel for istandsættelsen.
Hvorfor skal fortove på Flinte-, Bronze- og Jernvænget ikke laves?
Der er kun prioriteret istandsættelse af de fællesarealer, der kan få påbud fra kommunens side ved større reparationer. Det drejer sig om de etablerede vejbaner, stikveje og fortove.
Disse vejstykker har aldrig fået etableret fortove, da det var offentlige veje, og grundejerne med disse vejstykker vælger derfor frit, hvordan de vil holde dem. Nogen har sf-fliser, andre har garnitskærver eller sf-fliser.
At etablere asfalterede fortove på disse veje ville NCC ikke engang give et tilbud på, da de gik tur med formanden i området inden et tilbud på istandsættelse. Det var ikke til at betale for os, var deres klare udmelding, da etablering er et langt mere omfattende projekt end en istandsættelse.
Desuden skal det nævnes, at etablering af fortove vil medføre vedligeholdelsespligt på disse for de berørte grundejere. Det betyder, at de ligeledes vil ligge under for reglerne om påbud, hvis der sker skade på nye fortove.
Skal Kregme Vandværk betale noget for vores veje?
Kregme Vandværk gravede i vores veje i 2020, og de har nu indsat 60.000 kroner på vores konto.
Skal Bornfiber betale noget for vores veje?
Vi kontakter kommunen for at gøre indsigelse over reetableringen. De vil selv gennemgå alt arbejdet i byen med Bornfiber her til foråret, og vi er velkomne til at deltage her på vejene.
Er det undersøgt, om andre aktører planlægger gravearbejde på vores veje?
Ja, vi har fået både fibernet og Kregme Vandværk ud for at grave, så det ikke skulle ske i nær fremtid.